@article { author = {معتقدی, کیانوش}, title = {عصر طلایی هنر «کتاب آرایی » ایران تاملی بر تذهیب مصحف در خاندان «وراق غزنوی » (قرون چهارم و پنجم هجری)}, journal = {آستان هنر}, volume = {2}, number = {اول/ تابستان}, pages = {20-29}, year = {2012}, publisher = {موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {خراسان مرکز هنری فعال ایران در عصر سامانی و غزنوی بود. هنر این دوره ها خود بر پایه شیوه های کهن )ساسانی و مانوی (منطقه استوار بود. در سایه حاکمان هنرپرور سامانی و غزنوی هنرمندان خلاق در زمینه های مختلف در رشته هایی همچون کتاب آرایی، کتابت، معماری و صنایع دستی، دست به خلاقیت و آفرینندگی زدند که برخی از آثار درخشان آن دوران تا کنون به جا مانده است. شیوه کتابت با خط کوفی در قرآن های این دوره ، تنها محدود به یک شیوه خاص نبود بلکه از سوی هنرمندان مختلف سبکهای جدیدی آزموده می شد. از آن جمله در زمینه تذهیب، شیوه جدیدی از سوی خاندان « وراق غزنوی » عرضه شد که تا یک قرن بعد نیز مورد تقلید و پیروی دیگران قرار گرفت. بررسی علل شکل گیری و شکوفایی این شیوه ، خود فرصتی است تا از این رهگذر بتوانیم نسبت به درک وتجزیه و تحلیل ویژگی های شیوه های خوشنویسی و تذهیب در این دوره نیز نگرشی تازه کسب کنیم. بررسی جایگاه و ویژگیهای تذهیب دراین دوره که در قالب شکل های هندسی و گیاهی در تزئین نسخ قرآنی مورد استفاده بود و همچنین نوع ترکیب بندی، فنون اجرایی و فرم نقوش موجود در شیوه عثمان بن وراق و مقلدینش از دیگر مسائلی است که در این فرصت به آن خواهیم پرداخت.}, keywords = {خراسان,خوشنویسی,تذهیب,هنر سلجوقیان,هنر غزنویان,مصحف,قرآن نگاری,محمد بن عثمان غزنوی}, url = {https://www.astanehonar.ir/article_96083.html}, eprint = {https://www.astanehonar.ir/article_96083_1ff8535637769558739f2e54e90aadba.pdf} }