موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121بررسی صندوق ها و ضریح های قدیمی رضوی81796531FAرضا نقدیپژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضویJournal Article20191116در بیش از هزار سال تاریخ بقعۀ مطهّر رضوی، صندو قها و ضریح هایی متعدّد بر روی مزار امام رضا (علیه السلام) نصب شده که اغلب آنها دارای ویژگیهای فنّی و تزیینات هنری فاخری بوده است. با توجّه به تغییرات، جا به جایی ها و تعمیرات متعدّد این آثار، دربارۀ بانیان، صنعتگران و هنرمندان سازنده و ویژگیهای این ضریح ها و صندو قها، نکات مبهمی وجود داشته است به رغم مطالعات ارزشمندی که تاکنون در این باره انجام شده، آنچه اصلاح تحقیقات قبلی را ضروری ساخته، منابع و اسنادی است که در طی سا لهای اخیر به دست آمده است. این مقاله به بازسازی سیر تغییر و تحوّلات صندو قها و ضریح ها از ابتدا تا پیش از ضریح جدید و ویژگیهای هنری و فنّی آنها، بر اساس متون و اسناد می پردازد. در بیش از هزار سال تاریخ بقعۀ مطهّر رضوی، صندو قها و ضریح هایی متعدّد بر روی مزار امام رضا (علیه السلام) نصب شده که اغلب آنها دارای ویژگیهای فنّی و تزیینات هنری فاخری بوده است. با توجّه به تغییرات، جا به جایی ها و تعمیرات متعدّد این آثار، دربارۀ بانیان، صنعتگران<br /> و هنرمندان سازنده و ویژگیهای این ضریح ها و صندو قها، نکات مبهمی وجود داشته است. به رغم مطالعات ارزشمندی که تاکنون در این باره انجام شده، آنچه اصلاح تحقیقات قبلی را ضروری ساخته، منابع و اسنادی است که در طی سا لهای اخیر به دست آمده است. این مقاله به بازسازی سیر تغییر و تحوّلات صندو قها و ضریح ها از ابتدا تا پیش از ضریح جدید و ویژگیهای هنری و فنّی آنها، بر اساس متون و اسناد می پردازد.https://www.astanehonar.ir/article_96531_db8903197aec7ef7d193de6227ede766.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121نقش گل شاه عباسی در آرایه های هنری حرم مطهر امام رضا (علیه السلام)182796532FAفاطمه جهان پورکارشناس ارشد فرهنگ و زبانهای باستانی ایران.Journal Article20191116نقوش گیاهی، از پرکاربردترین و مهم ترین نقشها در آرایه های هنری حرم امام رضا(علیه السلام) است. تصویر گیاهان جزء جدانشدنی در هنرهای<br />سنّتی ایرانی است. نقوشی همچون درخت زندگی، درخت سرو، گلهای نیلوفر، شاه عبّاسی و... به شکل فراوانی در این هنرها به چشم م یخورد. گیاهان در ادیان، اساطیر و باورهای مذهبی جایگاه بسیار مهمّی دارند. مقالۀ حاضر به بررسی تصویر گل شاه عبّاسی، به عنوان یکی از نقوش گیاهی بسیار مهم، در تزیینات حرم مطهّر امام رضا (علیه السلام) و پیشینۀ آن می پردازد.https://www.astanehonar.ir/article_96532_c3c7f484e51046dd1e2e5a62dbab0896.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121کوفی بنایی (معقلی) و بررسی قابلیت های فرمی آن در تایپوگرافی امروز283596533FAکاظم خراسانیکارشناس ارشد گرافیک.Journal Article20191116خط بنایی، قدیمی ترین نوع کوفی است. این نوع خط را به دلیل کاربرد آن در بناها و معماری، بنایی نامیده اند و معقلی، معماری، منحصر، مربع، مستطیلی و متداخل هم می گویند. این خط در چهارچوب مربع، مستطیل و اشکال هندسی نوشته می شود. دراین مقاله به معرّفی و شناخت ویژگیهای خط کوفی (معقلی) می پردازیم. برآنیم تا با شناخت این ویژگی ها این خط را به عنوان الگویی مناسب قرار دهیم تا درگرافیک امروزه مورد استفاده قرارگیرد و با الهام از آن شاهد خلق آثار بدیع باشیم.https://www.astanehonar.ir/article_96533_34d0cbf195177e4ff0db265612086405.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121«آثار خاندان های خوشنویس ایرانی» در کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی (از دوره غزنوی تا قاجاریه)364496534FAکیانوش معتقدیپژوهشگر هنرهای ایرانی اسلامیJournal Article20191116کتابخانه و موزۀ آستان قدس رضوی مشهد، یکی از بزرگ ترین مجموعه های کتب خطی فارسی و عربی در جهان به شمار می رود. در میان نمونه های فراوان مصحف قرآنی موجود در این مجموعه، مصاحف ممتاز و نفیسی نیز وجود دارند که نه تنها به لحاظ نسخه شناسی، بلکه از نظر فن کتا ب آرایی (خوشنویسی، تذهیب و تجلید)، محل کتابت و نام واقفین آنها جزو نمونه های منحصربه فرد و یگانۀ تاریخ هنر اسلامی شناخته می شوند. امّا چندین مصحف بسیار نفیس از دوره های مختلف تاریخی این مجموعه، یادگار خاندانهای هنرمند ایرانی است که در امر تولید مصاحف قرآنی به صورت گروهی همکاری داشته اند و تکنیک ها و آموزه های این سنّت پسندیده را از نسلی به نسل دیگر انتقال داده اند. با این همه، تاریخ هنر، نام تعداد محدودی از این خاندان ها را برای ما به جای گذاشته و در پی تحقیق و بررسی نسخ خطی و گاه کتیبه های بناها می توان ردّی از کنیه و نسب فامیل این زیبایی آفرینان را دنبال و با تطابقات تاریخی و تأمّلی در رسالات و نوشته هایی در باب هنر (از دوره های مختلف) تاریخچه و اعضای هنرمند یک خاندان را شناسایی کرد. امّا، در این فرصت تنها به معرّفی تاثیرگذارترین این خاندان ها که آثارشان در کتابخانه و موزۀ حرم امام هشتم (علیه السلام) موجود است می پردازیم و آثار شاخصشان را بررسی می کنیم، خاندان هایی همچون: ورّاق غزنوی، خطیب، راوندی، تیموری (بایسنقرمیرزا و ابراهیم میرزا)، روزبهان شیرازی، خوارزمی، ارسنجانی، وصال شیرازی و.... گفتنی است چندین خاندان هنرمند ایرانی نیز در دربار گورکانیان هند (سده های دهم تا دوازدهم ﻫ.ق) فعّالیت داشتند، که آثارشان در همین مجموعه نگهداری می گردد اما بررسی و معرّفی آنها در این مقاله ارایه نمی شود.https://www.astanehonar.ir/article_96534_1078b50ae49d439d2b369c0e435d26b4.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121-مروری بر کتابت های نستعلیق مناجات نامه حضرت امیر (علیه السلام)465196536FAمهدی صحراگرددکترای تاریخ تحلیلی-تطبیقی هنر اسلامی دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران .Journal Article20191116https://www.astanehonar.ir/article_96536_18027a43f8d9008caaf1fa96567da503.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121یادی از مصنع آستان قدس رضوی545996537FAابوالفضل حسن آبادیدکترای تاریخ محلی و مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضویJournal Article20191116در این مقاله به بررسی مختصر آثار و زندگی میرزا طاهر رضوی، یکی از رجال گمنام آستان قدس رضوی پرداخته می شود. نام وی علیرغم استعدادش در شعر، نقاشی، خط، ساعت سازی و هنروری کمتر مطرح شده است و با توجّه به عدم چاپ آثارش و در اختیار نبودن معدود آثار چاپ شده، شناختی از وی در بین هنرمندان و نام آوران مشهد وجود ندارد. در این بررسی ابتدا شرحی مختصر از زندگی وی با توجّه به تحقیقات انجام شده و اسناد و نسخ خطی همراه با نمونه هایی آورده می شود و سپس جنبه های مختلف هنری وی با توجّه به آثار باقی مانده مورد بررسی قرار می گیرد.https://www.astanehonar.ir/article_96537_adca9b6f41203fb72c581c54238f404d.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121-گریز از ورطه تکرار؛ نمایشِ تجربه ایمانی گفتگو با دکتر سعید اسدی؛ پیرامون تئاتر دینی با موضوعیت رضوی606596538FAJournal Article20191116https://www.astanehonar.ir/article_96538_96f8136cc820f35e544d4f7ef7dd6254.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121-راه رفتن بر لبه تیغ؛ حماسه و حزن ..... گفتگو با سیدحمیدرضا برقعی پیرامون شعرسرایی مذهبی666996539FAJournal Article20191116https://www.astanehonar.ir/article_96539_bfea3363593d2f039891396eff63af79.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121-روایت اول: آن سوی تصویر روایت دوم : این سوی پرده727596540FAJournal Article20191116https://www.astanehonar.ir/article_96540_76f642624e7b5eaac1b170adbcd81057.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121-پدر کلان حسین لعل بذری رتبه اول در بخش داستان کوتاه جشنواره کبوتر حرم سال 1392777996541FAJournal Article20191116https://www.astanehonar.ir/article_96541_6a410208e8493bea7ad5977e1aef7b52.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر3720140121-آن حجم گنبد شکل طلایی رنگ سمیه سادات موسوی جهان آبادی رتبه دوم در بخش داستان کوتاه جشنواره کبوتر حرم سال 1392808196542FAJournal Article20191116https://www.astanehonar.ir/article_96542_e3b920afc25f705c7743a703c6e7cb87.pdf