پس از یورش ایلخانان مغول به ایران و تا پایان سدۀ هفتم هجری، در کار هنرمندان ایرانی فترتی پیش آمد، امّا از زمان اسلام آوردن سلاطین مغول تا انقراض این امپراطوری بزرگ(۷۵۰ ه.ق.) سبک خوشنویسی و تذهیب مصحف قرآنی به تدریج متحوّل و وارد مرحله جدیدی گردید، آن چنان که شهرهای مراغه، تبریز، بغداد، بصره، موصل و سپس «سلطانیه» مرکز رواج دوبارۀ این هنرها بودند. از سوی دیگر هنر کتاب آرایی ایران، آیینه ای تمام نما از جهان ایرانی است. هرچند بسیارانی عهد ایلخانی را دورانی تیره و تار تصوّر می کنند، امّا تنها پس از گذشت چند دهه از حملۀ مغول به ایران و روی کار آمدن سلاطینی همچون آباقاخان و اُلجایتو (محمّد خدابنده) بود که شرایط اجتماعی-سیاسی و البته هنر و فرهنگ ایران دستخوش تحوّلات شگرفی گردید. آن چنان که هنرهایی همچون معماری، کتاب آرایی، سفالگری و فلزکاری بیش از هر دورۀ دیگری شکوفا گردیدند. در این فرصت به بررسی و معرّفی «مکتب سلطانیه » با تأمّلی بر مصحف نفیسی از این دوران، که امروزه با شمارۀ ثبت ۱۴۱ در گنجینۀ کتابخانۀ آستان قدس رضوی مشهد نگهداری می گردد، پرداخته و مطالعه ای تطبیقی با نمونۀ مشابه آن، یعنی قرآنی به خط و تذهیب «عبدالله بن محمّد همدانی» ( ۷۱۳ ه.ق.) که به سفارش اُلجایتو تهیه گردیده بود و امروزه در دارالکتب قاهره نگهداری می گردد، انجام خواهیم داد.در این میان با ارایۀ نمونه های تصویری از این دو نسخه، سبک کار خوشنویسی و تذهیب در قرآنهای عهد ایلخانی به سفارش اُلجایتو و وزاری ایرانی اش را نیز مورد مطالعه قرار می دهیم.
معتقدی, کیانوش. (1393). جلو های از هنر کتاب آرایی عهد ایلخانی (مکتب سلطانیه)؛ مصحف شماره 141 در کتابخانه آستان قدس رضوی. آستان هنر, 4(شماره 10), 36-44.
MLA
کیانوش معتقدی. "جلو های از هنر کتاب آرایی عهد ایلخانی (مکتب سلطانیه)؛ مصحف شماره 141 در کتابخانه آستان قدس رضوی". آستان هنر, 4, شماره 10, 1393, 36-44.
HARVARD
معتقدی, کیانوش. (1393). 'جلو های از هنر کتاب آرایی عهد ایلخانی (مکتب سلطانیه)؛ مصحف شماره 141 در کتابخانه آستان قدس رضوی', آستان هنر, 4(شماره 10), pp. 36-44.
VANCOUVER
معتقدی, کیانوش. جلو های از هنر کتاب آرایی عهد ایلخانی (مکتب سلطانیه)؛ مصحف شماره 141 در کتابخانه آستان قدس رضوی. آستان هنر, 1393; 4(شماره 10): 36-44.