@article { author = {مظفری ساغند, الهام}, title = {بررسی انواع و روش های تصویرسازی در اشعار برگزیدۀ هشت دورۀ کنگرۀ ملی رضوی از سال های 1385 تا 1392}, journal = {آستان هنر}, volume = {7}, number = {شماره 22}, pages = {56-69}, year = {2018}, publisher = {موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {هدف این مقاله بررسی روش های تصویرسازی و انواع آن در اشعار برگزیدۀ هشت دوره کنگرۀ ملی رضوی از سا لهای 1385 تا 1392 است. بنا به اهمیت تصویر در شعر و اهمیت شعر آیینی در میان رسولان شعری، بررسی این مسأله به صورت نقادانه در جهت قدرت بخشی بیشتر تصویر در شعر آیینی است. رو ش هایی که شاعران برای تصویرسازی استفاده کرده اند و در حوزۀ علم بیان گنجیده می شود شامل تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز است. همچنین روش دیگری به نام تصویر چشمی، خارج از علم بیان مطرح شده است. اشعار رضوی به خصوص در مسابقات به کلیشه و تکراری بودن متهم هستند. نتیجۀ این بررسی نشان می دهد گاه واژگان و تصویر تکراری است، گاه واژگان تکراری اما تصویر بکر است و گاه واژگان جدید، تصاویر کلیشه ای آفریده اند. تقریباً دو درصد از تصاویر شعری در هر دوره نو و خلاقانه بوده است که بارقه های امیدی برای نسل بعدی شعر آیینی محسوب می شود. انتظار می رود مطالعه و دسته بندی این اشعار از تکرار تصویر در اشعار بعدی پیشگیری و حوزۀ خلاقیت را مشخص کند.}, keywords = {کنگرۀ شعر رضوی,تصویرسازی,علم بیان,شعر آیینی}, url = {https://www.astanehonar.ir/article_99148.html}, eprint = {https://www.astanehonar.ir/article_99148_777effeb4517e1a7ba3bf92e6c17551f.pdf} }