موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822قالی های افشان شاه عباسی(هراتی) خراسان در دوره صفویه61596062FAحسین کمندلوJournal Article20191109در طول تاریخ ثبت شده خراسان، فرشبافی یکی از تولیدات اصلی مردمان آن بوده است. هنری که سینه به سینه، نسل به نسل تا عصر صفویان ادامه یافته و در این دوران از رونق و اعتبار ویژه ای برخوردار شده است. برخی از دستبافتهای عصر صفوی که در موزه ها یا مجموعه های خصوصی نگهداری می شود گواهی بر این مدعاست . طراحی، رنگرزی و بافت سه رکن اصلی برای بافت یک فرش است. در میان این حرفه ها، طراحی قالی جنبه هنری بیشری نسبت به رنگرزی و بافت دارد. خلاقیت و هوش طراحان قالی سبب ایجاد طیف گسترده ای از طرح ها و<br />نقش های زیبا در فرش ایرانی شده است. اکثر این طرحها با تکیه بر اصول و قواعدی که ریشه در فرهنگ، اعتقاد و سنت ایرانیان دارد، خلق شده<br />اند و هر کدام از این طرحهای منحصر به فرد بیانگر ذهن خلاق هنرمند ایرانی است، طراحانی که در نقاط مختلف ایران بزرگ پراکنده اند و طرح<br />هایشان به همت بافندگان سخت کوش بر فرش ایرانی ثبت شده است . بیشر دستبافته های عصر صفوی در مجموعه های ه ری، موزه ها و<br />گالری های شخصی نگهداری می شوند، برخی از آنها فرشهایی گرانبها و یادگارهایی ارزشمند از تاریخ فرشبافی خراسان بزرگ هستند که با ترکیب<br />بندی افشان شاه عباسی تزیین شده اند. در این مقاله گوشه ای از هنر فرشبافی مردم خراسان در عصر صفویان با استناد به نوشته های موجود در کتابهای هنر اسلامی و فرش مورد بررسی قرار گرفته است و در انتها برخی از فرش های عصر صفوی که احتمال می رود در ایالت خراسان و شهر مشهد بافته شده اند به اختصار معرفی و ویژگی های کلی این طرحها بیان می گردد.https://www.astanehonar.ir/article_96062_b4c7b2efacee59fcc286827c81276f1a.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822کتیبه آیه الکرسی علیرضا عبّاسی در موزه آستان قدس رضوی161996082FAبهزاد نعمتیJournal Article20191109در دوره صفوی و به ویژه در دوره شاه عباّس اوّل، حرم امام رضا )علیه السلام( مرکز توجّه حکومت بود. عبّاس اوّل )حکومت 996 - 1038 ق.( کارهای فراوانی برای آبادانی حرم انجام داد. در جریان این فعّالیت ها هنرمندان بزرگی عهده دار برخی امور بودند. از جمله علیرضا عبّاسی خوشنویس نامدار که در حرم، کتیبه هایی از او باقی مانده است. یکی از کارهای بسیار نفیس و منحصر به فرد او، چند لوح کتیبه طلای آیه الکرسی به خطّ اوست که به همراه کتییه های زرّین دیگر، روی صندوق چوبی مزار امام )علیه الس ام( قرار داشته است. این کتیبه ها از نظر هنرهای خطاّطی و فلزکاری نمونه های بسیار ارزشمندی محسوب م یشود. اثر مذکور در دوره پهلوی به بانک مرکزی انتقال یافت و سپس مجدّداً به آستان قدس رضوی بازگردانده شدند. اکنون این کتیبه ها در موزه مرکزی آستان قدس رضوی قرار دارد.در دوره صفوی و به ویژه در دوره شاه عباّس اوّل، حرم امام رضا )علیه السلام( مرکز توجّه حکومت بود. عبّاس اوّل )حکومت 996 - 1038 ق.( کارهای فراوانی برای آبادانی حرم انجام داد. در جریان این فعّالیت ها هنرمندان بزرگی عهده دار برخی امور بودند. از جمله علیرضا عبّاسی خوشنویس نامدار که در حرم، کتیبه هایی از او باقی مانده است. یکی از کارهای بسیار نفیس و منحصر به فرد او، چند لوح کتیبه طلای آی هالکرسی به خطّ اوست که به همراه کتییه های زرّین دیگر، روی صندوق چوبی مزار امام )علیه الس ام( قرار داشته است. این کتیبه ها از نظر هنرهای خطاّطی و فلزکاری نمونه های بسیار ارزشمندی محسوب م یشود. اثر مذکور در دوره پهلوی به بانک مرکزی انتقال یافت و سپس مجدّداً به آستان قدس رضوی بازگردانده شدند. اکنون این کتیبه ها در موزه مرکزی آستان قدس رضوی قرار دارد. مقاله حاضر به معرفی کتیبه های مذکور می پردازد. مقاله حاضر به معرفی کتیبه های مذکور می پردازد.https://www.astanehonar.ir/article_96082_1384b3a135e842ad2d921f600e98b889.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822عصر طلایی هنر «کتاب آرایی » ایران تاملی بر تذهیب مصحف در خاندان «وراق غزنوی » (قرون چهارم و پنجم هجری)202996083FAکیانوش معتقدیپژوهشگر هنر اسلامیJournal Article20191109خراسان مرکز هنری فعال ایران در عصر سامانی و غزنوی بود. هنر این دوره ها خود بر پایه شیوه های کهن )ساسانی و مانوی (منطقه استوار بود. در سایه حاکمان هنرپرور سامانی و غزنوی هنرمندان خلاق در زمینه های مختلف در رشته هایی همچون کتاب آرایی، کتابت، معماری و صنایع دستی، دست به خلاقیت و آفرینندگی زدند که برخی از آثار درخشان آن دوران تا کنون به جا مانده است. شیوه کتابت با خط کوفی در قرآن های این دوره ، تنها محدود به یک شیوه خاص نبود بلکه از سوی هنرمندان مختلف سبکهای جدیدی آزموده می شد. از آن جمله در زمینه تذهیب، شیوه جدیدی از سوی خاندان « وراق غزنوی » عرضه شد که تا یک قرن بعد نیز مورد تقلید و پیروی دیگران قرار گرفت. بررسی علل شکل گیری و شکوفایی این شیوه ، خود فرصتی است تا از این رهگذر بتوانیم نسبت به درک وتجزیه و تحلیل ویژگی های شیوه های خوشنویسی و تذهیب در این دوره نیز نگرشی تازه کسب کنیم. بررسی جایگاه و ویژگیهای تذهیب دراین دوره که در قالب شکل های هندسی و گیاهی در تزئین نسخ قرآنی مورد استفاده بود و همچنین نوع ترکیب بندی، فنون اجرایی و فرم نقوش موجود در شیوه عثمان بن وراق و مقلدینش از دیگر مسائلی است که در این فرصت به آن خواهیم پرداخت.https://www.astanehonar.ir/article_96083_1ff8535637769558739f2e54e90aadba.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822هنراسلامی304196084FAرضا مهدویمترجم/ هنرمند نقاشی ایرانیکوروش مقصودیمترجمJournal Article20191109این متن ترجمه مقدمه کتاب هنرهای اسلامی 1نوشته ج. م راجرز 2 است. متن کتاب ذکر کلیاتی در باب هنر اس امی است و هر چند آراء و نظریات مطرح شده در چنین نوشته هایی، مورد تأیید و توافق کامل پژوهشگران هنر اسلامی نیست، با این حال از دو جهت سودمند به نظر می رسد؛ نخست آنکه ما را از نتایج تحقیقات و بررسی های مشرق شناسان در زمینه هنر اسلامی بهره مند می سازد، دوم آنکه تفسیرها و تأویل های نادرست محققان غربی را گاه در خلال چنین متن هایی نمایان می سازد که این خود، مسئولیت ما را در معرفی صحیح هنر اسلامی به جامعه هنری در سطح جهان تبیین می نماید.https://www.astanehonar.ir/article_96084_ca0a3cc77a39db37cd4a33f276e23b00.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822-از آفرینش هنر تا پژوهش هنر444696085FAJournal Article20191109--https://www.astanehonar.ir/article_96085_892a26e14ba2580aa6147f97e4380e23.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822-هنوز در بند پژوهش های فرنگستانی هستیم !485396086FAJournal Article20191109--https://www.astanehonar.ir/article_96086_6d3466e97be4a24dc630a397c77d4508.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822منابع مورد استفاده در پژوهش فرش ایران545796087FAحسین کمندلوJournal Article20191109فرش یکی از هنرهای سنتی و کاربردی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران بزرگ دارد. شاید به دلیل کاربردی(زیر انداز) بودن این هنر، کمتر مطلبی در مورد گذشته ی با شکوه آن، در موزه ها، مجموعه های شخصی و کتابها موجود باشد. هنر فرش بافی متفاوت با دیگر هنرهای ایرانی است، زیرا اغلب معماران، نقاشان، خوشنویسان و هنرمندانی که در کارگاه های درباری مشغول به کار بودند و از خود آثاری به یادگار گذاشته اند، به طرق مختلف نام آنها ماندگار شده است. گاهی این هنرمندان کار خود را امضا می کردند، گاه در مرقعات و نامه های شاهانه ذکری از آنها می شده است، گاه نگهداری نسبتاً خوب برخی از این آثار باعث گردیده که نام آنها در قرنهای بعد جاودان بماند و یا اینکه محققان امروزی ما با جستجوی کارشناسانه و تطبیق برخی آثار با یکدیگر نام نقاش، معمار و خوشنویس را زنده می کنند. اما در عرصه فرش این امر کمتر اتفاق افتاده است. دستبافتهای ایرانی به دلیل استفاده از الیاف گیاهی و جانوری و همچنین عدم مراقبت در طی سالیان از بین می روند و ردی از آنها باقی نمانده و همین امر سبب شده است بزرگان این عرصه اکثراً گمنام باقی بمانند. محقق برای انجام دادن یک پژوهش خوب و اصولی در زمینه فرش، مجبور است حجم انبوهی از کتابهای متفاوت را مطالعه کند. این کتابها می تواند در زمینه تاریخ، جغرافی، دین، باستان شناسی،<br />جامعه شناسی، نماد شناسی، نگارگری و... باشد. او بدین وسیله شاید بتواند تاریخ شروع فرشبافی، مفهوم یک نقشمایه و یا قوم بافنده آن را شناسایی کند. در این تحقیق سعی شده است، تعدادی از منابع که در حوزه های متفاوت به نگارش در آمده به اختصار معرفی شود، تا راهی برای درک بهتر حوزه فرش بافی در ایران باشد.https://www.astanehonar.ir/article_96087_ad19073dcac4b65d003b220d39a38b78.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822-آسیب شناسی موضوع و موضع پایان نامه های هنر586196088FAمرتضی دوستی ثانیJournal Article20191109--https://www.astanehonar.ir/article_96088_c066530efe3e1ed5418fb1bc36b0d167.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822-نگاهی به دشواری های پژوهش در هنر اسلامی626496090FAسعیده رضایی پورکارشناسی ارشد پژوهش هنرJournal Article20191109-از گذشته های بسیار دور، هنر یکی از وسیله ها و راه های ارتباط<br />میان فرهنگهای مختلف بشری بوده است. باتوجه به گسرش<br />فوق العاده قلمرو هنر در ایران و در اختیار داشن مجموعه های<br />غنی و کامل آثار هنری گذشتگان، همواره ضرورت این امر حس<br />می شود که به طور شفّاف و جدّی به بررسی و تحلیل و پژوهش<br />در تمام رشته های هنری پرداخته شود. اگر چه یکی از آسیبهایی که<br />امروزه اهلِ هنر بدان دچار شده اند، دور ماندن از حوزه پژوهش های<br />تخصصی در هر رشته ی هنری است ولی پژوهشگرانی که قصد<br />بررسی هنر این سرزمین را دارند، علاوه بر کمبود کتب و منابع با<br />دشواریها و موانع بسیاری روب هرو می شوند. در این نوشتار، سعی بر<br />آن است که بیشتر درباره موانع و مشکلات پژوهشگران در حیطه ی<br />هنر اس امی سخن گفته شود و در پایان، راهکارهایی هرچند اندک،<br />برای حلّ و رفع این مشکلات بیان گردد.https://www.astanehonar.ir/article_96090_8cf74dd4e02132781604114b6a31c775.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822-ساعتی با نگارندگان دایره المعارف آستان قدس رضوی؛ 10 سال پژوهش به بار نشست687096091FAسمانه شوشتریJournal Article20191109--https://www.astanehonar.ir/article_96091_0318d4dfaff0a1043b5a003777dd9f05.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822-تاریخ نگاری یک دهه تئاتر رضوی در مشهد در مسیر تئاتر رضوی؛ آزمون و خطا727996093FAجواد اشکذریعضو انجمن نویسندگان و منتقدان تئاتر کشورJournal Article20191109--https://www.astanehonar.ir/article_96093_5931d3404d889b936c6fba02f55b9bfb.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822-نگاهی به آئین مناجات خوانی در حرم مطهر رضوی آواز برفراز گلدسته های خراسان808396094FAهوشنگ جاویدپژوهشگر موسیقی آیینیJournal Article20191109--https://www.astanehonar.ir/article_96094_33c601dc11d72884c4bf9061f89aa063.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822-تعامل عرف و هنر848796095FAغلامرضا جلالیاستادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معاون پژوهشی سازمان
تبلیغات اسلامی خراسان رضویJournal Article20191109--https://www.astanehonar.ir/article_96095_678d475010e916c9f1b224e3ac0c823a.pdfموسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضویآستان هنر2اول/ تابستان20120822-نگاهی به دومین دوسالانه تصویرگری نیایش بازگشت به سنت های تصویرگری ایرانی889196096FAمحسن عبادیدبیر اجرایی دومین دوسالانه تصویرگری نیایشJournal Article20191109--https://www.astanehonar.ir/article_96096_4ad81c4353570fa4321c6e4582072d4f.pdf